Sukuseura perustettiin vuonna 1989 Soinissa. Ensimmäiseen vuonna 1993 ilmestyneeseen sukukirjaan lähettivät tervehdyksensä sukuun kuuluvat pääministeri Esko Aho ja arkkipiispa John Vikström.

Suvun pääasiallinen levinneisyysalue on vanha Pedersören emäseurakunta, joka on ulottunut Pietarsaaresta Soiniin. Sukumme esivanhemmat ovat Keisarin taloon Soinin Kuninkaanjoelle vävyksi tullut Vilppu Keisari s. 1562 ja hänen puolisonsa Marketta Pietarintytär Hämäläinen s. 1585. Jälkeläiset jaotellaan heidän lastensa mukaan: 1. Pietari, 2. Marketta, 3. Matti, 4. Valpuri, 5. Erkki ja 6. Juha. Jälkeläisten siirtyessä lähemmäksi rannikkoa suku kaksikielistyi. Keisarin suvun rinnakkaissukuja ovat mm. Strang ja Spangar, jotka edustavat samalla enemmän skandinaavista perimää.

Sukututkijoita on kiinnostanut kauan, että oliko Vilppu Saksasta Ruotsiin kaivosteollisuuden kehittäjiksi tulleiden ”Keisareiden” jälkeläinen. Isälinja on selvitetty muutama vuosi sitten ja sen mukaan Vilppu kuuluu suomalaisten isälinjan pääryhmään N.

Vuonna 1726 Susanna Keisari avioitui pylkönmäkeläisen Paavo Mulikan kanssa. Paavo otti ajan tavan mukaan sukunimekseen Keisari. Näin suvun yhteys syveni Keski-Suomen suuntaan. Perimätieto kertoo Mulikka-suvun tulleen Karjalasta Laatokan rannoilta. Sieltä löytyvät ilmeisesti myös Vilppu Keisarin esi-isät. Geenitutkimus on vahvistanut asiaa.

Mulikan sukulaisiamme muutti 1600-luvulla runsaasti Ruotsin ja Norjan suomalaismetsiin ja sieltä edelleen USA:han Delaware-joen varsille, missä sijaitsee Mulicka Hill-niminen kaupunki sekä joki Mulicka River. Tunnettujen metsäsuomalaisten jälkeläisiä ovat mm. Ruotsin prinssi Daniel, prinsessa Sofia sekä Antti Mulikan jälkeläinen näyttelijä ja Oscar-voittaja Russel Crowe.

Keisarin sukuun kuuluu paljon tunnettuja henkilöitä, lukuisia piispoja ja arkkipiisopoistakin Lauri Ingman, Gustaf Johansson, Erkki Kaila, Mikko Juva ja John Vikström. Kulttuuripuolta edustavat Heikki Klemetti, Tauno Palo, Tarmo Manni ja Leif Segerstam. Urheilijoita ovat Arsi Harju, Olli-Pekka Karjalainen, Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas. Suvun poliitikkoja ovat Esko Aho, Paula Risikko, Alexander Stubb, Eero Heinäluoma, Jutta Urpilainen, Mika Lintilä, Anna-Maja Henriksson ja Peter Östman.

Tietoja suvusta löytyy netistä haulla "Keisarin suku". Sieltä löytyvät myös sukukirjeet, tietoja tutkijaryhmästä ja sukukokousten historia. Sukukirjat on digitoitu. Käyttöohjeet ja hinnat ovat nettisivulla.