Keisarin sukuseuran historiaa

Keisarin Sukuseuran ensimmäinen epävirallinen ”sukukokous” pidettiin 3.7.1988 vanhassa Pesolassa. Mukana oli lähisukulaisia ainakin Keisalan, Pesolan ja Pellonpään suvuista. Läsnä olevat henkilöt rupesivat valmistelemaan sukukokousta ja sukuseuran perustamista ylimetsänhoitaja Aimo Pesolan johdolla. Ensimmäinen varsinainen sukukokous pidettiin Soinin seurakuntatalolla 6.8.1989. Osanottajia ensimmäisessä kokouksessa oli 248.

Sukuseuran ensimmäiseen hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt: tutkija Jorma Höykinpuro, Vaasa, maanviljelijä Ahti Keisala, Soini, budjettipäällikkö Markku Keisala, Kuusankoski, apulaisprofessori Toivo Nygård, Jyväskylä, rehtori Ahti Pesola, Lahti, ylimetsänhoitaja Aimo Pesola, Jyväskylä, opetusneuvos Jouko Pesola, Helsinki, johtaja Paavo Pirttimäki, Kauniainen, rakennusmestari Juho Pellonpää, Helsinki, tekn. lisensiaatti Jussi Sauna-aho, Vantaa, kirkkoherra Rainer Sjöbacka, Övermark, työnjohtaja Laura Tuomela, Soini. Hallitusta täydennettiin 18.11.1989 ja mukaan liittyivät rouva Maija-Liisa Rastas, Espoosta ja maanviljelijä Sulo Pitkäaho, Soinista.

Sukuseuran sääntöjä käsiteltiin hallituksen kokouksessa 24.11.1990. Sukuyhdistyksen kotikunnaksi merkittiin Soini ja viralliseksi nimeksi tuli Keisarin Sukuseura ry – Kejsars Släktförening rf. Yhdistys rekisteröitiin 21.11.1996.

Perustettiin sukututkimustyöryhmä, johon kuuluivat Ahti Pesola, Markku Keisala, Jorma Höykinpuro, Lauri Kuparinen ja Jussi Sauna-aho. He selvittivät erityisesti millaista hyötyä tietokone toisi sukututkimukseen. He päätyivät Matti Jaakkolan kehittelemään sukututkimusohjelmaan, jota sitten käytettiin useita vuosia. Ohjelma rajoittuneisuuden vuoksi siitä luovuttiin ja tehtiin sopimus Suomen Yritystieto Oy:n kanssa Genus-Senior-ohjelmasta. Nykyään suurin osa työryhmästä käyttää Seppo Luhtasaaren kehittelemää Sukujutut-ohjelmaa. Sukututkimustyöryhmän vetäjänä on toiminut Jorma Höykinpuro ja ruotsinkielistä työryhmää on vetänyt Roy Sjöblom.

Vuoden 1998 hallituskokoonpano
Jatkuu >>