Keisarin sukuseuran hallitus on saanut muodolliset asiat kuntoon. Yhdistys on rekisteröity nimellä Keisarin sukuseura ry - Kejsars släktförening rf, pankkioikeudet on saatu ja sukuseuralla on uusi kirjanpitäjä. Sukuseuran kotipaikka on Soinin kunta ja toimialue koko maa. Hallitukseen kuuluvat seuraavat henkilöt: Jorma Höykinpuro (puheenjohtaja), Kari Höykinpuro, Antti Knuuttila, Heimo Mäenpää, Tuula Mäkinen, Juhani Möksy, Pirkko-Liisa Saarinen, Röy Sjöblom (varapuheenjohtaja), Annika Viklund (sihteeri) ja Leif Åman.

Talous on pudonnut aikaisempien vuosien vakavaraisesta tasosta. Suurin syy tilanteeseen on kirjojen myynnin tyrehtyminen. Edelliset sukujuhlat maksoivat liian paljon. Yleensä sukujuhlat ovat olleet kannattavia.

Sukuseuran on saatava lisää tuloja, jotta voimme suunnitella toimintaamme kuten aikaisempina vuosina. Yksi mahdollisuus on jäsenmäärän kasvattaminen. Tänä vuonna jäseniä on 105 henkilöä ja ainaisjäseniä noin 550. Suurin osa ainaisjäsenistä on liittynyt mukaan 1990-luvulla. Useat heistä ovat vanhempaa väkeä tai nukkuneet jo pois. Tarkistamme parhailaan ainaisjäsenlistoja. Syyskuun sukukokouksessa oli tehty päätös nostaa jäsenmaksuja 25 euroon per vuosi.

Meillä on varastoissa edelleen sukukirjoja: on muutama III-kirja ja useita IV-kirjoja. On myös muutama pöytästandardi, useampi sukulippu pöydälle ja muutama sukuviiri lipputankoon. Kirjat ovat puheenjohtajan varastossa ja muut tuotteet Kari Höykinpurolla. Digitietokanta on käytössä. Sen päivittäminen uusilla tiedoilla on ollut haastavaa tietokannan suuren koon takia. Digitietokantaa on päivittänyt sukututkija Sirkka Mäenpää.

Sukuseuran hallitus pitää seuraavan kokouksen keväällä, ehkä maaliskuussa. Vuoden 2022 jäsenmaksuista lähtee ilmoitus toukokuussa. Ensi kesän aikana pyritään osallistumaan sukutapahtumiin mm. Alajärvellä (rokulipäivät), pääkaupunkiseudulla ja ehkä Soinissa. Kesän aikana kokoonnutaan Pylkönmäellä Mulikan kylätalossa, jossa pidetään suku- ja geenitutkimukseen liittyvä tilaisuus.

Uutena toimintana meillä on kaikkien esivanhempien selvitys suvun jäsenille joko pienimuotoisena eli kuusi sukupolvea (62 nimeä) tai laajempana 11 sukupolvea (1984 nimeä). Niistä sukuseura perii kohtuullisen korvauksen (50 e ja 200 e). Sukutaulut voisi olla mukava syntymäpäivälahja. Jos haluaa tutkimuksen selvitettäväksi johonkin tapahtumaan, on syytä ottaa yhteyttä ajoissa. Laajempi tutkimus täydellisenä voi olla vaikeaa, koska monissa seurakunnissa 1700-luvun tietojen löytyminen on haasteellista. Puuttuvista nimistä hyvitetään. Sukuselvityksiä tekee puheenjohtajan lisäksi sukututkija Sirkka Mäenpää. Meihin voi ottaa yhteyttä sähköpostitse, puhelimella tai fb-viestin kautta. Toivon, että sukututkimuksen talkooryhmään liittyisi muitakin osaavia ja kokeneita sukututkijoita.

Seuraava sivu >>